Konsumenci odwracają się od nieetycznych firm
Jak wynika z raportu Intrum ”European Consumer Payment Report 2021”, trend dążenia do bardziej zrównoważonej konsumpcji ma się dobrze. 5 czerwca przypada Światowy Dzień Środowiska. Już 150 krajów organizuje obchody tego dnia, uczestnicząc w programie United Nations Environment, który wzywa rządy, organizacje i osoby prywatne do wprowadzenia zmian, które pomogą chronić planetę.
Po ekstremalnych zjawiskach pogodowych z zeszłego roku: niszczycielskich powodziach na terenie Niemiec oraz pożarach w Grecji, konsumenci domagają się od firm bardziej intensywnych działań na rzecz ochrony środowiska. Ostrzegają, że jeśli wartości, którymi kierują się firmy nie będą zgodne z ich wartościami, „zagłosują” portfelem i przestaną wydawać pieniądze na produkty i usługi takich przedsiębiorstw.
Nieetyczne firmy muszą liczyć się konsekwencjami
Według danych zawartych w ostatnim raporcie Intrum, „European Consumer Payment Report 2021”, 3 na 10 konsumentów w Europie (29%) twierdzi, że nie będzie miało poczucia winy, nie płacąc firmie w uzgodnionym terminie, jeśli okaże się, że firma ta jest nieetyczna. Wśród przedstawicieli pokolenia „Z” odsetek ten wzrasta do 42%, co wskazuje na to, że choć ta grupa dopiero zaczyna wywierać wpływ na zachowania płatnicze, to już wyraźnie zaznacza, że przy pomocy takich decyzji, jest gotowa podjąć realne działania w kwestii ochrony klimatu. Przedsiębiorstwa, jeśli chcą utrzymać tych klientów i swoją płynność finansową, będą zmuszone liczyć się z ich zdaniem.
Pandemia przyspieszyła zwrot ku etycznemu wydawaniu pieniędzy
Według badania OpenText przeprowadzonego we wrześniu 2021 r. na grupie 27 000 osób z całego świata, podczas pandemii wzrosło zapotrzebowanie na produkty pozyskiwane w sposób etyczny.
9 na 10 konsumentów (88%) twierdzi, że priorytetowo traktuje kupowanie od firm, które kierują się etyczną strategią podczas produkcji. Badanie Intrum to potwierdza – ponad połowa (52%) europejskich konsumentów zadeklarowała, że nie kupiłaby od firmy, o której wie, że jej działalność jest szkodliwa dla środowiska. W Portugalii, która w następstwie dotkliwych pożarów, zobowiązała się do przeciwdziałania ekstremalnym zjawiskom pogodowym, ten odsetek jest jeszcze większy i wynosi 68%, a w Grecji sięga 62%. Te odczucia konsumentów wpływają zarówno na zachowania płatnicze, jak i na wybór konkretnych produktów. Niemal 1/3 konsumentów w Europie (29%) twierdzi, że jeśli dana firma jest nieetyczna, to nie będą czuli się źle z faktem, że zapłacili jej z opóźnieniem. Osoby posiadające dzieci częściej niż te z gospodarstw domowych bez dzieci, odmawiają kupowania w takich firmach: w pierwszej grupie twierdzi tak co trzeci respondent (33%), a w drugiej co czwarty (26%).
Konsumenci sprzeciwiają się marnotrawstwu
Ograniczenie swojego konsumpcjonizmu deklaruje więcej kobiet niż mężczyzn – odpowiednio 61% do 52%. Wspomniana tendencja jest silniejsza w Południowej (65%) i Wschodniej Europie (60%), niż w bogatej Europie Północnej (50%), co może wskazywać, że wpływ na rozwój tego trendu ma także sytuacja ekonomiczna.
Etyczne = drogie
Powyższe wnioski są na pewno dobrą wiadomością dla naszej Planety, ale jednocześnie koszty produktów wytwarzanych w sposób zrównoważony są wyższe, co dla wielu konsumentów stanowi blokadę, ponieważ nie mogą żyć tak ekologicznie, jak by chcieli – pod takim twierdzeniem podpisuje się 58% badanych w Europie.