Zrównoważony rozwój – społeczeństwo i płatności

Zrównoważony rozwój – społeczeństwo i płatności

Jeśli chodzi o zrównoważony rozwój, firmy często głośno wyrażają swoje poparcie dla zmian środowiskowych, ale co z inicjatywami społecznymi i tymi dotyczącymi zrównoważonego zarządzania? Rzadko poświęca się im tyle samo uwagi, a przecież stanowią one integralną część tego ważnego równania.

Terminowe dokonywanie płatności powinno być postrzegane jako główny element inicjatyw z obszaru ESG (z ang. environmental, social responsibility i corporate governance). Dobre praktyki płatnicze nie tylko budują zaufanie, ale są potencjalnym katalizatorem dla przedsiębiorstw do inwestowania w inne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Raport Intrum, European Payment Report 2022 pokazuje, że biznes wie, jak ważny jest zrównoważony rozwój...

  •  2/3 ankietowanych przez Intrum europejskich firm uważa terminowe płatności za kluczowe dla utrzymania zaufania i partnerstwa z dostawcami (Polska
    – 66 proc.).
  • 6 na 10 pytanych uważa, że terminy płatności powinny stanowić część wymaganej sprawozdawczości dotyczącej zrównoważonego rozwoju.
    W Polsce ten odsetek wynosi 63 proc.
  • 3/4 firm w Europie (78 proc.) posiada kodeks etyczny zachęcający do stosowania kultury szybkich płatności lub planuje jego wdrożenie.

Zastosowanie filozofii szybkich płatności w praktyce

Optymizmem napawa fakt, że 7 na 10 europejskich respondentów Intrum uważa, że duże przedsiębiorstwa mają obowiązek wobec społeczeństwa, aby zapewnić terminowe dokonywanie płatności na rzecz mniejszych firm. Podobnie wygląda to w Polsce – 73 proc.

Chociaż 61 proc. firm w Europie twierdzi, że rzadko myślą o negatywnym wpływie, jaki wywierają na małych dostawców poprzez dopuszczanie się opóźnień w płatnościach (w Polsce – 67 proc.), to odsetek ten jest niższy niż w 2021 r. (69 proc.), co daje nadzieję na przyszłość.

W tej kwestii występują znaczne różnice między poszczególnymi krajami w Europie. W Czechach, Finlandii, Rumunii i na Słowacji ponad 7 na 10 przedsiębiorców przyznało, że rzadko myśli o tym wpływie, podczas gdy mniej niż połowa respondentów w Austrii, Bułgarii, Irlandii i Serbii przyznała to samo.

Jednak nawet te firmy, które mają dobre intencje, niekoniecznie przekładają je na codzienną praktykę. Pomimo przekonania większości, że biznes ma społeczny obowiązek płacenia mniejszym dostawcom na czas, 1/3 (33 proc.) firm przyznaje, że płaci swoim dostawcom później, niż zaakceptowałaby to u swoich klientów, co oznacza wzrost z 29 proc. w 2021 r. 37 proc. ankietowanych z Polski przyznało to samo (2022 r. – 28 proc.).

– Przedsiębiorstwa mówią dużo i mądrze, jeśli chodzi o terminowe płatności, ale wiele z nich nie podąża za tym, co twierdzą, stosując nie do końca dobre praktyki. Zdecydowanie jest miejsce na poprawę, szczególnie wśród dużych korporacji i ich stosunku do mniejszych dostawców, na których opóźnienia w płatnościach mogą mieć duży wpływ.
Vanessa Söderberg, Global Sustainability Director

Dyskryminacja klientów staje się coraz ważniejszym tematem

Wzrasta również świadomość potrzeby zajęcia się potencjalnymi przypadkami dyskryminacji konsumentów, takimi jak dyskryminacja ze względu na pochodzenie etniczne czy społeczne.

Jan Hansson z firmy Klarna opisuje, w jaki sposób jego firma stosuje wewnętrzną politykę dotyczącą przeciwdziałania dyskryminacji.

Nasza procedura, w ramach której analizujemy procesy dotyczące wrażliwych klientów, a także informacje zwrotne dotyczące skarg kierowanych do Klarna, są bardzo dokładne. Jest to jeszcze ważniejsze, gdy wysyłamy wierzytelności do windykacji, ze względu na atmosferę panującą wokół tego tematu, dlatego mamy wysokie wymagania wobec firm windykacyjnych, z którymi współpracujemy
Jan Hansson

Nieetyczne praktyki wśród zespołów handlowych niepokoją liderów biznesu w Europie: 46 proc. martwi się, że nie może mieć całkowitej pewności, że ich zespoły handlowe nie stosują jakiejś dyskryminacji. Podobna liczba respondentów naszego badania spodziewa się wzrostu kontroli w tym obszarze.

Liderzy muszą teraz spojrzeć na każdą część swojego biznesu przez pryzmat ESG. W kontekście płatności, istnieje wyraźny wymóg etyczny, aby firmy wspierały swoje łańcuchy dostaw, rozliczając się z mniejszymi dostawcami tak szybko, jak to możliwe. To, jak firmy traktują swoich zmagających się z problemami klientów, również znajdzie się pod większą kontrolą.
Anders Engdahl, CEO Grupy Intrum

Pobierz nasz najnowszy raport:

Zgoda na przetwarzanie danych *

Wskazujemy, iż Administratorem Pan/Pani danych osobowych będzie Intrum Sp. z o.o. w zakresie podanym w formularzu kontaktowym i w celu udzielenia odpowiedzi na przedmiotowe zapytanie. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest zgoda mająca uzasadnienie w art. 6 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE („RODO”), a ich podanie jest dobrowolne. Osobie fizycznej przysługują uprawnienia wynikające z art. 12-22 RODO, a także wniesienia skargi do organu nadzorczego właściwego zgodnie z postanowieniami art. 55 RODO