Wysokie koszty miłości

Wysokie koszty miłości

Im bliżej Walentynek, tym więcej osób będzie czuć presję wydawania pieniędzy, by pokazać swojemu partnerowi/ partnerce, że im zależy. Ale dla miłości wcale nie trzeba rozbijać banku...

Jak wynika z badania Intrum, ponad 1/4 (27%) konsumentów w Europie uważa, że rosnące koszty dotyczące obdarowywania bliskich prezentami czy spędzania wolnego czasu na mieście mają negatywny wpływ na ich życie uczuciowe. Odsetek ten jest nieco mniejszy w Polsce – 24%, ale za to wzrasta do 30% w Irlandii, na Łotwie, w Rumunii i Wielkiej Brytanii, a wynosi prawie 50% na Grecji i Litwie.

Wpływ ten jest również większy w przypadku młodszych osób: blisko 4 na 10 europejskich konsumentów w wieku 18-21 lat oraz 22-37 lat twierdzi, że inflacja negatywnie wpływa na ich życie uczuciowe (w Polce jest to odpowiednio 35% i 33%). 1/4 osób w tych grupach wiekowych twierdzi, że zakup prezentów dla partnera/partnerki jest najczęstszym powodem zadłużenia się na karcie kredytowej. W naszym kraju sytuacja wygląda podobnie – 27%.

Co niepokojące, młodsi konsumenci częściej korzystają z rozwiązań typu „kup teraz, zapłać potem”, by finansować wydatki związane z podtrzymywaniem romantycznej relacji. Choć ta metoda płatności zyskuje na popularności i może się sprawdzić w przypadku niektórych zakupów, istnieje niebezpieczeństwo, że w ten sposób konsumenci biorą na siebie zobowiązania, które trudno będzie spłacić.

"Coraz częściej korzystam z rozwiązań typu „kup teraz, zapłać potem”, by pokryć koszty mojego życia towarzyskiego i uczuciowego."

Źródło: European Consumer Payment Report 2022

W rzeczywistości, dla miłości wcale nie trzeba rozbijać banku. Podczas gdy niektórzy konsumenci rozpieszczają swoich partnerów pieniędzmi, inni ograniczają konsumpcję. 2/3 z 24 000 konsumentów z całej Europy pytanych przez Intrum stwierdziło, że w świetle obecnej sytuacji makroekonomicznej planuje ograniczyć wydatki. 4 na 10 z tych osób twierdzi, że wydadzą mniej pieniędzy na prezenty dla swoich najbliższych, podczas gdy ponad połowa (55%) ograniczy spędzanie wolnego czasu poza domem, np. chodzi o odwiedzanie restauracji.

Jak więc świętować bez wydawania fortuny?

  1. Zadbaj o wyjątkowy prezent: najlepsze prezenty to nie zawsze te najdroższe. Poświęć trochę czasu, aby pomyśleć o czymś, co będzie mieć znaczenie dla Twojego partnera/Twojej partnerki.
  2. Porozmawiaj z partnerem/partnerką: może on/ona również martwi się o pieniądze? Zawrzyjcie umowę, by nie przesadzić z wydatkami podczas tegorocznych Walentynek,
    a zamiast tego, po prostu, spędźcie wspólnie czas.
  3. Wybierz inny dzień na świętowanie: w Walentynki wiele restauracji podnosi ceny. Dlatego może warto wybrać się innego dnia na miasto na romantyczny posiłek?
  4. Szukaj okazji: 2/3 respondentów naszego badania stwierdziło, że walczy z rosnącymi cenami, szukając okazji w Internecie, a ponad połowa (54%) robi zakupy w sklepach dyskontowych, aby zaoszczędzić pieniądze. Może warto wdrożyć takie podejście?
  5. Walentynki – wersja darmowa: świętuj, ale bez wydawania pieniędzy – idź z partnerem/partnerką na romantyczny spacer, zapal kilka świec w domu i spędź czas z ukochaną osobą.
  6. Ustal plan spłaty: jeśli korzystasz z rozwiązań typu „kup teraz, zapłać potem” lub zaciągasz pożyczki, by sfinansować walentynkowe wydatki, trzymaj się swojego budżetu i upewnij się, że przewidziałeś/-aś realistyczny plan spłaty.

Świętuj Walentynki po swojemu – skoro ponad 1/3 konsumentów w Europie uważa, że media społecznościowe wywołują presję, by wydawać więcej niż powinniśmy, łatwo dać się ponieść. Świętuj zatem Walentynki w taki sposób, który będzie dopasowany do Twoich możliwości finansowych i który nie zrujnuje Twojego budżetu


Więcej informacji na temat podejścia konsumentów do wydawania pieniędzy u spojrzenie na ich sytuacje finansową w raporcie Intrum ”European Consumer Payment Report 2022”.