
Sześć porad od firm, które zawsze otrzymują płatności w terminie
Niektóre firmy mają duże straty kredytowe, podczas gdy inne zawsze otrzymują płatności na czas. Jak sprawić, by znaleźć się w tej drugiej grupie? Benjamin Asplund, Global Commercial CMS Director w Intrum, dzieli się najbardziej skutecznymi poradami.
Według wniosków płynących z raportu Intrum ”European Payment Report 2023”, doszło do znacznego wzrostu liczby małych i średnich przedsiębiorstw, które zostały poproszone o zaakceptowanie dłuższych terminów płatności. Raport ujawnia, że w 2023 roku aż 83% firm z sektora MŚP zostało poproszonych o zaakceptowanie niewygodnych dla nich terminów w porównaniu z 81% i 78% odnotowanymi kolejno w 2022 i 2021 roku.
Co może zaskoczyć, to fakt, że ponad połowa wszystkich firm z sektora MŚP (51%) niechętnie zaakceptowała te warunki, aby nie narażać na szwank swoich relacji z klientami. Podkreśla to rosnącą presję ciążącą na małych i średnich firmach, aby dostosować się do tych niekorzystnych warunków płatności w celu utrzymania pozytywnychrelacji biznesowych.

Oto sześć naszych najważniejszych porad, które pomogą Cię odnieść sukces
- Stwórz i wdróż politykę kredytową.
Polityka dotycząca żądania zapłaty i „udzielania kredytu” to zasady wyjaśniające sposób prowadzenia interesów z klientami w danej firmie. Określają one, jakich informacji potrzebujesz o kliencie, kiedy należy sprawdzić jego wiarygodność kredytową i jakich ogólnych praktyk należy przestrzegać, jeśli chodzi o fakturowanie, wysyłanie przypomnień o zapłacie i dalszych roszczeń. Dzięki wdrożonej polityce, będziesz zgadzać się na wydłużenie czy odroczenie płatności tylko w przypadku tych klientów, którzy spełniają odpowiednie warunki. - Sprawdź zdolność kredytową, nawet stałych klientów.
Sprawdzanie zdolności kredytowej nowych klientów zmniejsza ryzyko problemów z terminowymi płatnościami, ale należy to również robić w przypadku tych obecnych. Często to oni stoją za przyczyną największych strat kredytowych firm, więc monitoruj zdolność kredytową swoich klientów regularnie, a nie tylko jednorazowo. Jeśli ich zdolność płatnicza ulegnie pogorszeniu, możesz natychmiast podjąć działania. - Postaw sprawę jasno.
Najczęstszym powodem, dla którego klienci nie płacą faktur, jest brak zrozumienia warunków. Upewnij się, że Twoje ustalenia z klientem dotyczące tego, co należy zrobić i w jaki sposób należy zapłacić, są klarowne. Sprawdź, czy faktura zawiera informacje o karnych odsetkach, które zostaną naliczone, jeśli klient nie zapłaci w terminie, oraz że w przypadku opóźnienia płatności, zostanie naliczona dodatkowa opłata za monitoring. - Wyślij przypomnienie...
Jeśli płatność jest opóźniona bez żadnej informacji od klienta, to wyślij przypomnienie, a następnie podejmij natychmiastowe działania. Wielokrotne ponaglenia bez żadnych następstw rzadko zwiększają szanse na otrzymanie zapłaty i oznaczają, że niepotrzebnie przedłużasz czas na zapłatę, a to wiąże się z kosztami dla Twojej firmy. - ...ale dbaj o swoich klientów.
Jeśli klient nie zapłacił, to dowiedz się, dlaczego. Czasami mogą istnieć ku temu dobre powody i można znaleźć rozwiązanie. Jeśli ma krótkoterminowe trudności z płatnościami, to być może uda się rozłożyć zapłatę na trzy miesiące? Zwiększy to Twoje szanse na odzyskanie pełnej kwoty i sprawi, że będziesz mieć zadowolonego i wdzięcznego klienta, który zostanie z Tobą na dłużej i poleci Twoją firmę innym. - Skorzystaj z pomocy
Jeśli faktury nie są opłacane w terminie, to rozważ przekazanie tej sprawy do firmy windykacyjnej. Posiada ona wiedzę i specjalistyczne zasoby, by zabezpieczyć płatność w ramach kontaktu z Twoim klientem. Renomowana firma windykacyjna zadba o to, aby Twoje relacje z klientami nie uległy pogorszeniu.