Odzyskiwanie zaległych należności kosztuje 275 mld euro rocznie i zajmuje około 74 dni.

Odzyskiwanie zaległych należności kosztuje 275 mld euro rocznie i zajmuje około 74 dni.

26. edycja badania Intrum zawiera opinie blisko 11 000 firm z 29 krajów europejskich i rzuca światło na wyzwania, z którymi europejskie biznesy zmagają się w tym roku - w niełatwych warunkach ekonomicznych. Wyniki badania pokazują, że czas poświęcony przez europejskie przedsiębiorstwa na odzyskiwanie należnych środków, generuje koszt w wysokości 275 mld euro** dla europejskiej gospodarki. To więcej niż cały PKB Finlandii, który wynosi około 272 mld EUR***.

Przedsiębiorstwa w Europie spędzają średnio ponad 74 dni w roku na odzyskiwaniu zaległych płatności (w Polsce to nawet 82 dni!) - jak wynika z raportu Intrum.

  • Przedsiębiorstwa spędzają 1/4 roku na odzyskiwaniu zaległych płatności, co odpowiada 74 dniom. W Polsce ten okres wynosi 82 dni!
  • Roczny koszt dla gospodarki europejskiej takich działań przekracza cały PKB Finlandii.
  • Każde przedsiębiorstwo wydaje średnio 9 194 euro rocznie na odzyskiwanie należnych im pieniędzy.
  • 4 na 10 firm w Europie spędza ponad 10 godzin tygodniowo na walce z opóźnionymi płatnościami.

Liczenie kosztów w poszczególnych krajach i sektorach

Porównując całą Europę, firmy w Finlandii również mają największe problemy – 51% firm spędza co najmniej 10 godzin tygodniowo na odzyskiwaniu zaległych płatności.

Francja (49%) jest druga w rankingu krajów, w których firmy poświęcają najwięcej czasu na odzyskiwanie należnych im środków, za nią plasuje się Polska (47%), Niemcy (47%) i Grecja (46%).

Wykres 1: Przedsiębiorstwa poświęcające 10+ godzin tygodniowo na odzyskiwanie zaległych płatności, według krajów

Analizując różnice pomiędzy poszczególnymi sektorami, najwięcej czasu na odzyskiwanie zaległych płatności poświęca branża bankowa i usług finansowych – 45% badanych firm z tego sektora twierdzi, że poświęca na to co najmniej 10 godzin. Ponad 4 na 10 organizacji z sektora usług biznesowych, sektora publicznego oraz sektora wydobywczego również odnotowuje 10+ godzin tygodniowo poświęcanych na problem opóźnionych płatności.

Dla porównania, prawie 1 na 3 firmy z branży hotelarsko-rekreacyjnej (29%) poświęca mniej niż 2 godziny tygodniowo na wysyłanie monitów o zapłatę. W tej branży odnotowujemy również najniższy odsetek respondentów poświęcających na ten cel 10 lub więcej godzin.

Warto zauważyć, że wysiłek, jaki przedsiębiorstwa z danego sektora poświęcają na monitorowanie zaległych płatności, może być odzwierciedleniem tego, ile zasobów mają do wykorzystania na tę działalność. Jednocześnie badania wskazują na wyraźny związek między liczbą godzin spędzonych na odzyskiwaniu zaległych płatności,
a stopniem, w jakim firmy postrzegają takie zaległości jako problem. Przykładowo, ponad 8 na 10 (82%) firm działających w sektorze bankowym i usług finansowych oraz usług dla biznesu twierdzi, że opóźnienia w płatnościach stanowią problem dla ich działalności, a na drugim miejscu znajdują się organizacje z sektora rządowego i publicznego (80%).

Wykres 2: Europejskie przedsiębiorstwa poświęcające 10+ godzin tygodniowo na odzyskiwanie zaległych płatności, według branż

Ponad połowa europejskich firm (53%) twierdzi, że ma coraz większe trudności z osiągnięciem korzystnych dla obu stron warunków płatności z klientami i dostawcami, co prowadzi do przedłużających się negocjacji i niedotrzymywania terminów płatności.

Taki sam odsetek przedsiębiorstw jest sfrustrowanych prośbami klientów o przesunięcie daty wystawienia faktury.

Prawie 2/3 (61%) przedsiębiorstw twierdzi również, że szybsze otrzymywanie płatności mogłoby pomóc im w ustaleniu priorytetów w zakresie zrównoważonego rozwoju, przyczyniając się do rozwoju silniejszej, bardziej ekologicznej gospodarki, zamiast skupiać się na efektywności.

W miarę, jak zrównoważony rozwój staje się coraz silniejszym motywem decyzji zakupowych klientów, odejście od zrównoważonych praktyk na rzecz utrzymania efektywności może mieć negatywne długoterminowe konsekwencje dla firm.

Odzyskiwanie należnych środków

Prawie 3/5 (58%) europejskich firm podejmuje działania prawne w celu odzyskania należności, podczas gdy 1/3 (34%) posiada jasne, wewnętrzne procesy odzyskiwania zaległych płatności. Wśród tych, którzy poświęcają ponad 10 godzin tygodniowo na dochodzenie zaległych należności, liczby te spadają odpowiednio do 53% i 28%.

Z kolei wśród firm, które najdłużej dochodzą swoich należności, bardziej popularne są mediacje i alternatywne metody rozwiązywania sporów. Zapewniają one mniej konfrontacyjny sposób angażowania się w sprawy klientów, ale wyniki badań Intrum sugerują, że ich kosztem jest dłuższy czas rozwiązywania problemów.

Przedsiębiorstwa na całym kontynencie zostały zmuszone do działania, by sprostać pojawiającym się wyzwaniom. Wysoka inflacja, rosnące koszty (i trudny rynek pracy) spowodowały, że dbanie o rozwój i innowacyjność odeszło na dalszy plan w przypadku wielu firm, które starają się patrzeć w przyszłość. Opóźnienia w płatnościach zawsze nękały firmy, ale to, co kiedyś było niedogodnością, teraz stało się głównym problemem. Wiele firm przyznaje, że zasoby aktualnie przeznaczane na odzyskiwanie należności mogłyby zostać przesunięte na dbanie o rozwój, inwestowanie w transformację cyfrową i innowacje, zatrudnianie i przekwalifikowanie pracowników oraz ekspansję geograficzną, ale w krótkim okresie jest to po prostu niemożliwe. Nawyki dotyczące szybkich płatności ze strony dostawców mogą pomóc firmom nadać priorytet wzrostowi i pozwolić im być w lepszej pozycji, by wyjść z kryzysu szybciej niż pozostałe podmioty, gdy warunki prowadzenia biznesu się poprawią.
komentuje Andrés Rubio, Preszes & CEO Intrum

Uwagi:

*255 dni roboczych w roku. 74 jako procent z 255 wynosi 29%.
** Wykres oparty na wynikach badania Intrum skonstruowany na podstawie danych OECD dotyczących godzin pracy i średnich wynagrodzeń w gospodarkach europejskich.
*** https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CD?locations=FI


O raporcie European Payment Report 2023

European Payment Report 2023 to instrument pozwalający uzyskać wgląd w wyzwania i możliwości, przed którymi stoją przedsiębiorstwa w całej Europie w wielu sektorach. Raport powstał w oparciu o zewnętrzne badanie przeprowadzone przez FT Longitude w 29 krajach Europy. W tegorocznej edycji badania wzięło udział łącznie 10 892 dyrektorów finansowych lub osób odpowiedzialnych za finanse w firmach. Prace terenowe na potrzeby badania zostały przeprowadzone w okresie od listopada 2022 r. do marca 2023 r. W badaniu wzięło udział łącznie 10 892 małych, średnich i dużych firm z 15 sektorów.

Pełny raport zostanie udostępniony 23 maja 2023 roku, ale można go zamówić już dziś: