Międzynarodowy Dzień Rodzin 2019: jedna na cztery rodziny w Europie znajduje się w trudnej sytuacji finansowej

Międzynarodowy Dzień Rodzin, który każdego roku odbywa się 15 maja, rozpowszechnia świadomość na temat zmian społecznych, gospodarczych i demograficznych, które dotykają rodziny na całym świecie. Chociaż rodzina jako taka mogła się zmienić w ciągu ostatniego ćwierćwiecza, to jedna kwestia z nią związana pozostaje niezmienna: finanse osobiste.

Najnowszy Europejski Raport Płatności Konsumenckich (European Consumer Payment Report – ECPR), w którym Intrum bada nawyki finansowe i podejście do wydawania pieniędzy ponad 24 000 osób, pokazuje, że ponad 1/4 (27 proc.) rodziców w Europie ma problemy finansowe, które nie pozwalają im w odpowiedni sposób zadbać o potrzeby dzieci.

Rodzice pożyczają pieniądze, aby kupować dla swoich dzieci

Coraz łatwiejszy dostęp do robienia zakupów online i presja mediów społecznościowych, by kupować coraz więcej i nadążać za najnowszymi trendami mody – występująca zwłaszcza wśród dzieci i nastolatków – przyczyniły się do tego, że liczba osób, które pożyczają pieniądze, by opłacić swoje rachunki wzrosła z 15 proc. w 2017 r.,  do 20 proc. w 2018 r. Rodziny stanowią znaczną część tej grupy: 28 proc. rodziców przyznaje, że pożycza pieniądze, by kupić coś dla swoich dzieci.

Zaciągane pożyczki i kredyty, (które stanowią znaczną część europejskiej gospodarki), bezpośrednio wpływają na życie rodzinne. Jak wynika z raportu ECPR, 36 proc. Europejczyków pożycza także pieniądze od rodziny.

System edukacji powinien odgrywać większą rolę w nauczaniu dzieci o finansach

Biorąc pod uwagę powyższe dane, nie dziwi fakt, że blisko 3 na 4 rodziców, którzy wzięli udział w badaniu, uważa, że system edukacji powinien odgrywać bardziej znaczącą rolę w nauczaniu dzieci o finansach osobistych, chociaż 8 na 10 przyznaje, że sami starają się przekazywać swoim pociechom wiedzę z tego obszaru.

„Szczególnie podczas obchodów Międzynarodowego Dnia Rodzin, jak zresztą pokazuje Europejski Raport Płatności Konsumenckich, musimy położyć większy nacisk na rosnącą liczbę konsumentów, którzy zmagają się z trudnościami finansowymi. Edukacja finansowa jest istotnym elementem w realizacji tego założenia, podobnie jak zobowiązanie się do zapewnienia odpowiedzialnego korzystania z kredytów i umożliwienia terminowych spłat” – Anna Fall, Dyrektor ds. Marki i Komunikacji, Intrum.

 

Intrum w Polsce świętuje Międzynarodowy Dzień Rodzin

Intrum ponownie włącza się w akcję „Dwie Godziny dla Rodziny” organizowaną przez Fundację Humanites w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Rodzin. Popieramy tę akcję, której celem jest zwrócenie uwagi na to, jak ważne jest pielęgnowanie więzi rodzinnych, spędzanie cennego czasu z najbliższymi.

Tematem przewodnim tegorocznej edycji są Małe i Duże Rodzinne Podróże. Hasło to nie tylko oznacza podróżowanie w sensie dosłownym, ale także zachęcenie najbliższych do eksplorowania świata i najbliższego otoczenia, rozbudzania ciekawości do poznawania tego, co jeszcze niepoznane, a także siebie nawzajem! Rozmowa z członkami rodziny i poznanie ich marzeń dotyczących tego, gdzie chcieliby się udać w podróż życia, może być okazją do dowiedzenia się czegoś nowego np. o mamie, dziadku czy własnych pociechach.

W ramach akcji każdy z pracowników Intrum w Polsce otrzyma symboliczne dwie godziny, które przeznaczy na magiczny czas spędzony z rodziną.

 

O raporcie:

Europejski Raport Płatności Konsumenckich oparty jest na badaniu przeprowadzonym jednocześnie w 24 krajach europejskich we wrześniu 2018 r. Wzięło w nim udział 24 098 respondentów. Celem raportu jest uzyskanie obrazu codziennego życia konsumentów, ich wydatków oraz zdolności zarządzania domowym budżetem w ujęciu miesięcznym.