Lęk przed rosnącymi rachunkami: konsumenci w Europie boją się, że w ciągu najbliższych 12. miesięcy przestaną płacić na czas
Coroczny raport Intrum ”European Consumer Payment Report” pokazuje, że inflacja negatywnie wpływa na finanse konsumentów. Poczucie bezpieczeństwa finansowego spadło do rekordowo niskiego poziomu i chociaż większość konsumentów twierdzi, że zmienili nawyki związane z wydawaniem pieniędzy, by poradzić sobie z nowymi wyzwaniami, to 3 na 10 ankietowanych przyznaje, że z trudem wiąże koniec z końcem i spodziewa się, że w nadchodzącym roku nie zapłaci przynajmniej jednego rachunku za media.
Gwałtowny wzrost inflacji wywołał falę niepokoju finansowego, ponieważ konsumenci mają coraz większe trudności, by sprostać rosnącym wydatkom. Coroczny raport Intrum, ”European Consumer Payment Report” (ECPR), w którym zapytano 24 000 konsumentów o ich sytuację finansową, pokazuje, że ponad 8 na 10 osób w Europie martwi się rosnącymi cenami artykułów spożywczych i energii.
1 na 3 respondentów Intrum uważa, że nie będzie mieć wystarczająco dużo pieniędzy, aby opłacić wszystkie rachunki za media w ciągu najbliższych 12. miesięcy i podobny odsetek ankietowanych twierdzi, że w ciągu ostatniego roku już nie zapłacili przynajmniej jednej faktury.
Po wielu latach niskiego poziomu inflacji gwałtowny wzrost kosztów życia i stóp procentowych sprawił, że europejscy konsumenci są głęboko pesymistycznie nastawieni do swojej przyszłości. Wiele osób, które były stosunkowo nieznacznie dotknięte skutkami korona-kryzysu, dziś odczuwa pogorszenie się dobrobytu finansowego. Wspomniane podwyżki w znaczący sposób zmienią zachowania płatnicze i strukturę wydatków konsumentów. Zwiększy się ryzyko, że przestaną opłacać na czas rachunki o niższym priorytecietwierdzi Andrés Rubio, p.o. CEO i Prezesa Grupy Intrum.
Wierzyciele mogą spodziewać się rosnącego poziomu opóźnień i braku płatności
6 na 10 respondentów Intrum przyznało, że zmieniło sposób, w jaki wydają pieniądze, przy czym taki sam odsetek osób twierdzi, że są coraz bardziej są świadome ponoszenia niepotrzebnych kosztów. Konsumenci, którzy zmieniają swoje zachowanie, ograniczają spędzanie wolnego czasu poza domem, co jest złą wiadomością np. dla branży hotelarskiej, która zaczęła odzyskiwać równowagę po korona-kryzysie. Młodsi konsumenci odczuwają skutki obecnej recesji również w życiu towarzyskim i częściej korzystają z opcji „kup teraz, zapłać później” (BNPL), aby pokryć rosnące wydatki. 31% ankietowanych z generacji Z przyznaje, że często sięga po to rozwiązanie.
Wśród konsumentów, którzy spodziewają się, że w ciągu najbliższych 12. miesięcy nie będą w stanie regulować wszystkich rachunków, większość przyznaje, że w pierwszej kolejności pominą rachunki za zakupy online. Wnioski te są poparte najnowszymi danymi Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EBA), z których wynika, że wzrasta odsetek kredytów, które nie są spłacane przez długi czas i przybywa osób, które nie będą w stanie wywiązać się na czas ze swoich zobowiązań finansowych.
Większość konsumentów pytanych przez Intrum uważa, że wysoka inflacja utrzyma się przez lata, pomimo interwencji rządów
Ponad połowa respondentów spodziewa się, że inflacja utrzyma się przez wiele lat, co wskazuje na małą wiarę w zdolność europejskich przywódców do opanowania wzrostu cen. Niepewność gospodarcza powoduje również, że większość, bo aż 6 na 10 pytanych obawia się, że nie oszczędza wystarczająco dużo na przyszłość i nie będzie w stanie zapewnić sobie wygodnej emerytury.
Jednym ze sposobów walki konsumentów z dość ponurą perspektywą dotyczącą ich finansów jest zwiększenie dochodów gospodarstwa domowego, a 3 na 10 respondentów wskazuje, że wkrótce poprosi swojego pracodawcę o podwyżkę. Wśród ankietowanych posiadających małe dzieci odsetek ten wzrasta do 41%.
Chociaż nie mamy jeszcze do czynienia z najgorszym ze scenariuszy, to jednak wysoki odsetek konsumentów deklarujących, że będą domagać się podwyżki, wskazuje na to, że ich cierpliwość wobec rosnących cen i realnego spadku siły nabywczej jest coraz mniejsza. Takie podejście bardziej skupi uwagę na zdolności banków centralnych do kontrolowania poziomu inflacjipodsumowuje Rubio
O raporcie European Consumer Payment Report 2022
Raport ”European Consumer Payment Report” pozwala uzyskać wgląd w codzienne życie europejskich konsumentów: ich wydatki i umiejętność zarządzania finansami domowymi każdego miesiąca. Raport publikowany każdego roku opiera się na badaniu przeprowadzanym jednocześnie w 24 krajach w Europie. W tegorocznej edycji badania wzięło udział 24 011 konsumentów.
Pełny raport Consumer Payment Report 2022 będzie dostępny 24 listopada.