Konsumenci odwracają się od nieetycznych firm
Jak wynika z raportu Intrum ”European Consumer Payment Report 2021”, trend dążenia do bardziej zrównoważonej konsumpcji ma się dobrze. 5 czerwca przypada Światowy Dzień Środowiska. Już 150 krajów organizuje obchody tego dnia, uczestnicząc w programie United Nations Environment, który wzywa rządy, organizacje i osoby prywatne do wprowadzenia zmian, które pomogą chronić planetę.
Po ekstremalnych zjawiskach pogodowych z zeszłego roku: niszczycielskich powodziach na terenie Niemiec oraz pożarach w Grecji, konsumenci domagają się od firm bardziej intensywnych działań na rzecz ochrony środowiska. Ostrzegają, że jeśli wartości, którymi kierują się firmy nie będą zgodne z ich wartościami, „zagłosują” portfelem i przestaną wydawać pieniądze na produkty i usługi takich przedsiębiorstw.
Nieetyczne firmy muszą liczyć się konsekwencjami
Według danych zawartych w ostatnim raporcie Intrum, „European Consumer Payment Report 2021”, 3 na 10 konsumentów w Europie (29%) twierdzi, że nie będzie miało poczucia winy, nie płacąc firmie w uzgodnionym terminie, jeśli okaże się, że firma ta jest nieetyczna. Wśród przedstawicieli pokolenia „Z” odsetek ten wzrasta do 42%, co wskazuje na to, że choć ta grupa dopiero zaczyna wywierać wpływ na zachowania płatnicze, to już wyraźnie zaznacza, że przy pomocy takich decyzji, jest gotowa podjąć realne działania w kwestii ochrony klimatu. Przedsiębiorstwa, jeśli chcą utrzymać tych klientów i swoją płynność finansową, będą zmuszone liczyć się z ich zdaniem.
Pandemia przyspieszyła zwrot ku etycznemu wydawaniu pieniędzy
Według badania OpenText przeprowadzonego we wrześniu 2021 r. na grupie 27 000 osób z całego świata, podczas pandemii wzrosło zapotrzebowanie na produkty pozyskiwane w sposób etyczny.
9 na 10 konsumentów (88%) twierdzi, że priorytetowo traktuje kupowanie od firm, które kierują się etyczną strategią podczas produkcji. Badanie Intrum to potwierdza – ponad połowa (52%) europejskich konsumentów zadeklarowała, że nie kupiłaby od firmy, o której wie, że jej działalność jest szkodliwa dla środowiska. W Portugalii, która w następstwie dotkliwych pożarów, zobowiązała się do przeciwdziałania ekstremalnym zjawiskom pogodowym, ten odsetek jest jeszcze większy i wynosi 68%, a w Grecji sięga 62%. Te odczucia konsumentów wpływają zarówno na zachowania płatnicze, jak i na wybór konkretnych produktów. Niemal 1/3 konsumentów w Europie (29%) twierdzi, że jeśli dana firma jest nieetyczna, to nie będą czuli się źle z faktem, że zapłacili jej z opóźnieniem. Osoby posiadające dzieci częściej niż te z gospodarstw domowych bez dzieci, odmawiają kupowania w takich firmach: w pierwszej grupie twierdzi tak co trzeci respondent (33%), a w drugiej co czwarty (26%).
Konsumenci sprzeciwiają się marnotrawstwu
- Prawie 6 na 10 europejskich konsumentów (57%) kupuje mniej niż przed pandemią, zwracając się ku minimalizmowi.
- 58% konsumentów w Europie deklaruje, że obecnie częściej niż wcześniej wykorzystuje w kuchni pozostające resztki produktów spożywczych, zamiast kupować nową żywność, po to by zmniejszyć dzięki temu swój negatywny wpływ na środowisko.
- 65% pytanych przez Intrum przyznaje także, że częściej poddaje recyklingowi oraz naprawia stare przedmioty, zamiast kupować nowe.
Ograniczenie swojego konsumpcjonizmu deklaruje więcej kobiet niż mężczyzn – odpowiednio 61% do 52%. Wspomniana tendencja jest silniejsza w Południowej (65%) i Wschodniej Europie (60%), niż w bogatej Europie Północnej (50%), co może wskazywać, że wpływ na rozwój tego trendu ma także sytuacja ekonomiczna.
Mimo że obserwujemy wzrost sprzedaży podczas takich akcji handlowych jak Black Friday, nasze badanie wskazuje, że rośnie też świadomość konsumentów, że ma to wpływ na powiększanie się wysypisk śmieci i wyrzucanie większej ilości tworzyw sztucznych. Konsumenci są coraz bardziej niezadowoleni, że sezonowe promocje powodują wzmożoną produkcję odpadów i firmy, planując swoje działania, będą musiały wziąć to pod uwagęmówi Tomasz Bala, ekspert Intrum.
Etyczne = drogie
Powyższe wnioski są na pewno dobrą wiadomością dla naszej Planety, ale jednocześnie koszty produktów wytwarzanych w sposób zrównoważony są wyższe, co dla wielu konsumentów stanowi blokadę, ponieważ nie mogą żyć tak ekologicznie, jak by chcieli – pod takim twierdzeniem podpisuje się 58% badanych w Europie.