Kobiety uważają, że kwestie związane z finansami prowadzą do nieporozumień w związku
Problemy związane z finansami są wystarczająco stresujące, kiedy zmagamy się z nimi samodzielnie, ale kiedy wpływają na życie domowników, mogą stanowić jeszcze większe trudności.
Badanie przeprowadzone przez Intrum pod koniec ubiegłego roku, w którym brali udział konsumenci z całej Europy, pokazuje, że kwestie finansowe są znaczącym źródłem napięć w związku. Problem ten jest bardziej zauważalny wśród kobiet.
European Consumer Payment Report 2019 (ECPR), który jest spojrzeniem na podejście konsumentów z 24 krajów Europy na kwestie związane z pieniędzmi, pokazuje, że 29% kobiet zgadza się ze stwierdzeniem, że finanse są przyczyną problemów w związku. Tego samego zdanie jest 22% mężczyzn.
Jeżeli spojrzymy na wyniki w poszczególnych krajach, wydaje się, że Czesi dostrzegają ten problem szczególnie (42%). Pieniądze mogą być kłopotliwym tematem w związku dla 39% Greków i 36% mieszkańców Łotwy. Zupełnie inne podejście do sprawy mają Włosi i Duńczycy (odpowiednio 9% i 10%).
Kwestia moralna czy kwestia dochodów?
Raport ECPR Intrum pokazuje, że więcej mężczyzn (41%) niż kobiet (39%) jest „bardzo pewnych tego”, że będzie w stanie opłacić domowe rachunki na czas. Tylko 4% kobiet i 3% mężczyzn „nie jest tego pewnych w ogóle”. Jednakże, więcej kobiet niż mężczyzn jest zdania, że płacenie rachunków ma u nich priorytet nad innymi wydatkami (75% vs. 67%).
To pokazuje przepaść pomiędzy pewnością, co do swoich zdolności zapłaty rachunków na czas, a nadawaniem im priorytetu wśród innych wydatków, którą może w jakiś sposób wyjaśnia status społeczny obu płci, odmienne traktowanie na rynku pracy, itp. W nawiązaniu do danych Eurostatu, te różnice są widoczne, szczególnie jeżeli chodzi o poziom zatrudnienia obu płci.
Różnice na rynku pracy przekładają się również na różnicę w dochodach, co z kolei ma wpływ na zaciąganie kredytów, a w dalszej kolejności na rynek zarządzania wierzytelnościami. Wysoki poziom zatrudnienia prowadzi do wyższego poziomu zarobków, a przez to i do większej pewności siebie w kwestii płacenia rachunków na czas.
Otwarta komunikacja może być lekarstwem
Również więcej kobiet (24%) niż mężczyzn (22%) zgadza się ze stwierdzeniem, że mają problem z otwartym mówieniem o finansach ze swoim partnerem/partnerką.
Jeżeli chodzi o tę kwestię, średnia europejska wynosi 23%, ale brak otwartości w rozmowach o finansach to problem aż dla 76% mieszkańców Rumunii i dla 42% Czechów, którzy są następni na liście. Dania i Holandia w tym przypadku są na końcu skali (12%).
Pary posiadające dzieci sprzeczają się na temat finansów najbardziej
Wyniki badania pokazują, że problemy finansowe bardziej wpływają na rodziców, niż na pary, które nie posiadają dzieci. 32% rodziców uważa, że to pieniądze są źródłem napięć w związku. Tego samego zdania jest 21% konsumentów, którzy nie posiadają dzieci.
Oczywiście, wychowywanie dzieci zawsze powoduje finansowy stres. Raport Intrum podpowiada, jak ten problem wygląda w detalach.
38% respondentów badania Intrum w ciągu ostatnich 6 miesięcy przynajmniej raz wykorzystało limit na swojej karcie kredytowej, by kupić coś swojemu dziecku, podczas gdy spośród 24% europejskich konsumentów, którzy pożyczyli pieniądze, by opłacić rachunki, więcej niż 7 na 10 rodziców (73%), przyznało, że pożyczyło pieniądze, by kupić coś swojemu dziecku.
Pomoc jest na wyciągnięcie ręki
“Wyniki naszego badania, które widnieją w ECPR 2019 pokazują, że wśród Europejczyków wzrasta stres odczuwany w związku z finansami osobistymi” – mówi Anna Fall, Chief Communications Officer w Intrum.
“Większy dostęp do edukacji finansowej na różnych etapach życia odgrywa w dzisiejszym świecie znaczącą rolę. Intrum zachęca każdego, kto zmaga się z problemami finansowymi, aby szukać pomocy u doświadczonych ekspertów.”
Więcej informacji
Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak opóźnione płatności wpływają na życie konsumentów w całej Europie? Więcej danych znajdziesz w European Consumer Payment Report 2019 i na naszej stronie intrum.pl.
O raporcie |
Raport bazuje na danych zebranych od 24 004 konsumentów z 24 krajów w Europie, by zyskać́ spojrzenie na ich codzienne życie, ich wydatki oraz zdolność́ do zarządzania finansami gospodarstwa domowego każdego miesiąca. Intrum kontaktuje się z 250 000 zadłużonych konsumentów w całej Europie każdego dnia. |