Kobiety Intrum
W Intrum postrzegamy różnorodność i integrację jako kluczowy czynnik napędzający rozwój i innowacje. Jesteśmy pracodawcą szanującym różnorodność, z równymi szansami dla wszystkich i doceniającym nasze różnice. Tym razem, skupiamy się na kilku naszych liderkach technologicznych oraz na ich radach dla młodych kobiet na początku ich kariery.
Janne Solberg jest Global Sales Excellence Managerem w Intrum. Opowiada nam o transformacji łączącej ludzi i technologię.
Jak długo pracujesz w Intrum?
Pracuję w firmie od wielu lat. Studiując marketing i zarządzanie międzynarodowe, pracowałam na pół etatu w Lindorff, jednej z firm, które później połączyły się i stworzyły Intrum. W Lindorff było wolne stanowisko w dziale marketingu i tak zaczęła się moja przygoda z Intrum. Podczas mojej wieloletniej pracy w firmie miałam przyjemność pracować w działach sprzedaży, marketingu i rozwoju biznesu. Ostatnią moją rolą, przed objęciem stanowiska globalnego, było kierowanie działem marketingu przez cztery lata.
Opowiedz nam o swojej roli w Intrum
Przez ostatnie dwa lata pracowałam na stanowisku Global Sales Excellence Manager. W ramach transformacji do One Intrum pracuję z zespołami sprzedaży we wszystkich krajach Intrum, aby opracować jednolity sposób działania w Salesforce, naszym kluczowym narzędziu sprzedaży. Kieruję międzynarodowym zespołem, który wspiera i rozwija Salesforce. Pełne wdrożenie tej technologii oznacza, że zespoły sprzedażowe mogą wykorzystać swój potencjał. Odpowiadam również za badanie satysfakcji klientów, które jest bardzo ważnym narzędziem zarządzania dla całej organizacji. Dzięki temu mamy pewność, że trzymamy rękę na pulsie, jeśli chodzi o realizację i sposób traktowania klientów. Wynik satysfakcji klienta jest również ważnym KPI w ramach naszego celu zrównoważonego rozwoju.
Co podoba Ci się w Twojej roli?
Ta rola wymaga połączenia wiedzy o ludziach, wiedzy biznesowej i technicznej. Wcześniej nie uważałam się za osobę techniczną, więc ta praca jest dla mnie szansą na rozwinięcie tej strony. W dzisiejszych czasach wiele stanowisk technicznych nie wymaga znajomości kodu, ale potrzebne są umiejętności, aby skonfigurować technologię w celu zwiększenia efektywności, poprawy wyników i realizacji projektów. Ten projekt oznacza, że zespoły sprzedażowe z różnych krajów pracują jako jeden zespół. Na początku wiele osób uważało Salesforce za narzędzie do raportowania, podczas gdy w rzeczywistości pomaga im ono w „polowaniu” na oferty i w pracy z klientami. Moim zadaniem było pomóc zespołom sprzedaży dostrzec i wykorzystać ten potencjał poprzez wprowadzanie zmian, budowanie i uruchamianie nowych funkcji. Uwielbiam pracować z ludźmi w globalnym środowisku, móc ich motywować, pomagać im i wspierać w osiąganiu sukcesów. Salesforce jest bardzo rozbudowany, zawsze można coś w nim zmienić, aby go ulepszyć.
Co Cię motywuje/napędza?
W przeszłości bardzo chciałam zostać menedżerem i nauczyć się, jak kierować Zespołem, co udało mi się osiągnąć w dziale marketingu. Kiedy powstało moje obecne stanowisko w dziale Global Sales Excellence, pojawiła się nowa możliwość. Byłam ciekawa – Salesforce to ekscytujące narzędzie do opanowania, a ja zdobywam międzynarodowe doświadczenie, współpracuję z kolegami z 25 krajów należących do Intrum i jednocześnie rozwijam swoje doświadczenie w zarządzaniu.
W jaki sposób Intrum pomaga pracownikom w rozwoju kariery?
Biznes zmienia się każdego dnia i wspaniale jest być częścią dużej firmy, która daje możliwości rozwoju i przechodzenia na nowe stanowiska. Praca tutaj daje wiele możliwości. Mogłam przechodzić z różnych działów, od marketingu, przez stanowisko handlowe, aż po stanowisko właściciela produktu w Salesforce. Intrum to również dobrzy menedżerowie, którzy mają do Ciebie zaufanie i wierzą w Ciebie.
Jakich rad udzieliłabyś innym osobom, które chciałyby zrobić podobną karierę?
Zaufanie do ludzi, z którymi się pracuje, dzielenie się doświadczeniem i wiedzą. Chodzi o to, by słuchać i dzielić się pomysłami. Odważ się wierzyć – nie musisz wiedzieć wszystkiego, możesz się wiele nauczyć, gdy masz wokół siebie wspaniałych współpracowników. Nie bój się porażek: czasem się wygrywa, a czasem chodzi o doświadczenie, które pozwala się czegoś nauczyć.
Czego oczekujesz od przyszłości?
Nigdy nie sądziłam, że zostanę tak długo w branży zarządzania wierzytelnościami czy w Intrum, ale kiedy dostaje się bilet na pociąg do nowych, ekscytujących miejsc, trudno z tego zrezygnować. Bardzo lubię pracować w dziale sprzedaży i z Salesforce, wprowadzać zmiany, rozwijać się i realizować. Intrum jest bardzo dynamiczną organizacją, więc nigdy nie wiadomo, dokąd zaprowadzi nas kolejny pociąg.
Susana Padesca jest Dyrektorem IT w Intrum w Portugalii. Opowiada nam, jak zmieniła się firma od czasu, gdy dołączyła do zespołu i jak transformacja na zawsze zmienia jej sposób pracy.
Opowiedz nam o swojej roli w Intrum
W Intrum pracuję od 2003 roku. Wcześniej pracowałam jako konsultantka IT. Kiedy zaczynałam, byłam pierwszą osobą zajmującą się IT w moim kraju – Intrum było wtedy małą firmą w Portugalii, a wsparcie IT było dostarczane zdalnie przez biuro w Hiszpanii. Firma rozrastała się i pojawiła się potrzeba posiadania kogoś na miejscu. Na początku robiłam prawie wszystko, od instalacji komputerów, po wsparcie dla użytkowników końcowych. To było wyzwanie: zaczynać od podstaw i budować zespół. Od tamtej pory firma bardzo się rozwinęła. Obecnie w Portugalii pracuje 250 osób, a nasz zespół IT jest w stanie realizować projekty i wspierać klientów. To była wspaniała podróż. Jako kraj i rynek rozwijamy się, a ja mogłam rozwijać się wraz z firmą.
Dlaczego wybrałaś właśnie ten zawód?
Z wykształcenia jestem matematykiem. Zawsze lubiłam technologię i była to dla mnie okazja do pracy w dziedzinie, która sprawia mi przyjemność. Informatyka nie jest już taka sama jak dwadzieścia lat temu, ale nadal pozwala mi na wykorzystanie mojego matematycznego myślenia. To właśnie ten uporządkowany sposób myślenia sprawia, że informatyka jest dla mnie dobrym wyborem.
Co podoba Ci się w Twojej pracy?
Innowacyjność jest naprawdę satysfakcjonująca; możliwość dostarczania rozwiązań dla firmy. Lubię kierować zespołem i podejmować wyzwania, które się pojawiają, starając się znaleźć najlepsze rozwiązanie. Ważne jest omawianie różnych sposobów pracy z innymi ludźmi i rozumienie ich wizji. Jedna osoba nie zna wszystkich odpowiedzi, więc musimy słuchać, dyskutować z innymi ludźmi i zastanawiać się, jak możemy ich wspierać.
Co Cię motywuje?
Wierzę w technologię, ale najważniejsi są ludzie. Praca w zespole naprawdę mnie motywuje. Stworzyliśmy mały, ale stabilny zespół IT, który dobrze ze sobą współpracuje. Musimy znaleźć najlepszą technologię, aby wspierać ludzi i pomagać w rozwiązywaniu ich problemów. Chodzi o wnoszenie nowych pomysłów i urzeczywistnianie pomysłów innych ludzi. Zawsze ściśle współpracujemy z operacyjną stroną biznesu – ważne jest dla mnie, aby zrozumieć, czym zajmuje się Intrum, być blisko centrum kontaktowego i misji firmy.
Jak Intrum zmieniło się od czasu pandemii Covid-19?
Przed pandemią nie pracowaliśmy zdalnie w Portugalii – w przeciwieństwie do innych krajów, w których działa Intrum. Z dnia na dzień musieliśmy wspierać użytkowników końcowych pracujących z domu, kiedy ludzie nie mieli nawet laptopów. Bardzo szybko musieliśmy stworzyć wirtualne sieci prywatne (VPN). Myślę, że to na zawsze zmieni sposób pracy. Bardzo zmieniła się mentalność – w społeczeństwie portugalskim jest to temat bardzo szeroko dyskutowany. Wiąże się to z wyzwaniami związanymi z zarządzaniem zespołami, IT i HR, ale jest to część przyszłości. Ważne jest, aby spotykać się twarzą w twarz, ale nie oznacza to codziennej obecności w biurze.
Jakich rad udzieliłabyś innym osobom, które chciałyby pracować na podobnym stanowisku?
Kochaj to, co robisz i wspieraj ludzi wokół siebie. Możesz urzeczywistniać pomysły innych ludzi i swoje własne. Trzeba lubić pomagać ludziom – to jest ważniejsze nawet od samej technologii. Możesz nauczyć się, jak rozwijać technologię, ale ludzie przychodzą do Ciebie, gdy pojawia się problem, a Ty musisz być gotowa, aby im pomóc.
W jaki sposób Intrum wspiera pracowników w karierze?
Będziemy mieli ogromne możliwości dla nas wszystkich, gdy zaczniemy działać jako prawdziwie globalna organizacja. Oznacza to nie tylko pracę na własnym rynku, ale także możliwość wspierania innych krajów i dzielenia się doświadczeniami, próbowania rzeczy, które są poza strefą komfortu. Bardzo mi się to podoba. Mam wsparcie ze strony firmy i mojego lokalnego dyrektora, co bardzo mi pomogło. W przeszłości każdy kraj miał własne systemy i własny sposób pracy. Obecnie, w ramach transformacji ONE Intrum, przechodzimy na funkcję globalną. To zmieni nasz sposób pracy. Myślę, że możemy przejść na inny poziom, dzieląc się pomysłami z innymi krajami i pracując jako jeden zespół IT.
Co sądzisz o przyszłości Intrum?
Zmierzamy w kierunku większej cyfryzacji i zwiększenia liczby usług online – to wielka szansa, ale wiążą się z tym również wyzwania. Ludzie zachowują się w różny sposób i mają różne preferencje. Musimy brać to pod uwagę, dostarczając rozwiązania techniczne. Niektórzy chcą wszystko załatwiać przez Internet, ale zawsze znajdą się tacy, którzy będą chcieli z kimś porozmawiać. Jak we wszystkim w życiu, trzeba zachować równowagę.
Maria Kollia jest Dyrektorem IT w Intrum w Grecji. Opowiada nam, jak to było dołączyć do firmy na początku pandemii i jak kształtuje się jej rola w Grecji i w globalnym środowisku.
Opowiedz nam o swojej roli w Intrum
Jestem Dyrektorem IT w Grecji, która jest strategicznym rynkiem dla Intrum, a także częścią globalnego zespołu zarządzającego IT. Jest to rola pełna wyzwań, w której równoważę lokalne inicjatywy z globalnym spojrzeniem, zapewniając, że wdrażane przez nas innowacje mogą być zastosowane również na innych rynkach. Moja droga w Intrum rozpoczęła się dwa lata temu po nawiązaniu partnerstwa z Piraeus Bank w Grecji. Pojawiłam się w firmie, aby stworzyć lokalną infrastrukturę IT. Miesiąc później wybuchła pandemia, a ja musiałam skupić się na znalezieniu rozwiązania do pracy zdalnej dla 1300 pracowników, którzy nie zdążyli jeszcze zmigrować do systemów Intrum. To był bardzo wymagający projekt. Po dwóch latach jesteśmy rozproszonym zespołem w Grecji, współpracującym z globalnymi zespołami i wdrażającym nowoczesne, cyfrowe rozwiązania oraz hybrydowy sposób pracy. Mamy do przeprowadzenia ogromne migracje i jesteśmy w stanie wnieść do biznesu nowe pomysły i technologie.
Gdzie pracowałaś/ studiowałaś zanim dołączyłaś do Intrum?
Spędziłam osiemnaście lat pracując w branży IT, studiowałam inżynierię komputerową i ukończyłam studia MBA. Rozpoczęłam swoją karierę jako programistka, potem zajęłam się analizą biznesową, zarządzaniem projektami, następnie kierowałam działem IT/oprogramowania, aż w końcu zostałam Dyrektorem IT. Moja kariera obejmuje kilka branż – telekomunikację, bankowość, ubezpieczenia – miałam okazję poznać wiele różnych typów biznesu.
Dlaczego wybrałaś właśnie ten zawód?
Ważna jest dla mnie wielozadaniowość i szeroki wachlarz doświadczeń. Jestem ekstrawertyczką i lubię spędzać czas z ludźmi, dlatego chciałam połączyć technologię z podejmowaniem decyzji, kierować wyborami dotyczącymi rozwiązań, a także je wdrażać. Lubię komunikację i współpracę, łącząc użytkownika końcowego z zespołem opracowującym rozwiązanie.
Co podoba Ci się w Twojej roli?
Zawsze lubiłam pracować w wielokulturowych i globalnych zespołach – przyglądać się technologii dostępnej na całym świecie, eksperymentować z takimi rzeczami jak automatyzacja, a następnie dostarczać rozwiązania. Intrum troszczy się o klientów i pracowników, ta kultura jest obecna na imprezach integracyjnych, spotkaniach, w dawaniu przykładu. Intrum inwestuje w ludzi i daje Ci przestrzeń do znalezienia dobrego rozwiązania. Nigdy nie ma błędu, zawsze jest szansa.
Co Cię motywuje/napędza?
Jestem pasjonatką. Lubię mieć konkretne cele i wymierne rezultaty, dzięki którym widać, że coś się zmienia i że można coś zmienić. Wyniki mnie motywują. Po dwóch latach pracy na tym stanowisku zrealizowaliśmy wiele projektów i mieliśmy okazję wiele zmienić.
W jaki sposób Intrum wspiera ludzi rozwoju kariery?
Intrum łączy nowoczesne podejście z doskonałym zarządzaniem. Panuje tu kultura transparentności i poczucie, że jest się docenianym. Intrum wspiera pracowników na wiele sposobów, od szkoleń po nowe możliwości, a we wszystkim zawsze jest miejsce na dyskusję.
Jakich rad udzieliłabyś innym osobom, które chciałyby pracować na podobnym stanowisku?
Kształć się, zdobywaj doświadczenie i przełamuj bariery. Szanuj swoich rówieśników, kierowników i kolegów tak, jak sama chciałabyś być szanowana. Nigdy nie czułam, że moja płeć mnie powstrzymuje i otrzymałam wspaniałe możliwości. Nie bój się ich wykorzystać.
Jak widzisz swoją przyszłość?
Jestem tu dopiero od dwóch lat i czuję, że mam jeszcze wiele do zrobienia. Widząc, jak Intrum się zmienia i rozwija, wiem, że przed nami jest dobry plan działania. Jest wiele możliwości awansu, zmiany ról, prowadzenia projektów dla różnych krajów i rozwoju osobistego.