Gdy wzrastają koszty utrzymania, rodziny biorą pod lupę swoje finanse
Spodziewany wzrost kosztów utrzymania wywiera dodatkową presję na konsumentach będących rodzicami, którzy na co dzień zmagają się ze zrównoważonym prowadzeniem budżetu domowego. Z okazji Międzynarodowego Dnia Rodzin, który przypada 15 maja, sprawdzamy, w jaki sposób rodziny starają się poprawić swoją sytuację finansową.
Jeśli chodzi o dobrobyt finansowy, europejscy rodzice odczuwają, że ich sytuacja uległa pogorszeniu. Jak wynika z raportu Intrum "European Consumer Payment Report 2021", połowa ankietowanych rodziców twierdzi, że zmartwienia związane z rosnącymi rachunkami mają negatywny wpływ na ich ogólne samopoczucie. To więcej niż w przypadku konsumentów nieposiadających dzieci (40 procent). A to tylko początek rozbieżności.
Częściej rodzice niż ankietowani bez dzieci podkreślają, że ich rachunki rosną szybciej niż ich dochody i dlatego są zmuszeni prosić o dłuższe terminy płatności. Również częściej martwią się o gromadzenie oszczędności na przyszłość i zapewnienie sobie wygodnej emerytury.
Rosnące koszty utrzymania zagrażają domowej kasie
Sytuacja konsumentów będzie się pogarszać w miarę wzrostu kosztów utrzymania gospodarstw domowych. W związku z gwałtownym wzrostem cen energii, na koniec marca 2022 r. inflacja w strefie euro wzrosła do 7,4% w porównaniu z 5,9% odnotowanymi w lutym (dane: Eurostat). Jeżeli chodzi o Polskę, jak wynika z danych GUS-u, w kwietniu tego roku średni poziom cen dóbr i usług konsumpcyjnych był o 12,3% wyższy niż w kwietniu 2021 r.
Według sondażu YouGov przeprowadzonego w marcu 2022 r.[1], koszty utrzymania rosną we wszystkich krajach Europy. Jak wynika z badania, Europejczyków najbardziej niepokoją koszty energii – we Włoszech i Hiszpanii martwi się o nie 92% ankietowanych. Nawet w takich krajach jak Dania i Szwecja odsetek zaniepokojonych jest wysoki (odpowiednio 63% i 58%).
Konsumenci we wszystkich siedmiu przeanalizowanych krajach spodziewają się, że koszty utrzymania będą nadal rosły w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
Tymczasem badanie Intrum wykazało, że rodzice czują presję, by zapożyczać się dla swoich dzieci. Prawie połowa (47%) konsumentów będących rodzicami pożyczyła pieniądze lub maksymalnie wykorzystała limit na karcie kredytowej w tym celu.
Rodzice myślą o przyszłości finansowej
Dobra wiadomość jest jednak taka, że rodzice wykorzystują własne doświadczenia związane z pandemią do ponownego oszacowania swojej wiedzy na temat finansów.
W Polsce 30 proc. ankietowanych przez nas rodziców deklaruje, że pandemia to doskonała okazja, aby zająć się poprawą własnej sytuacji finansowej i budować bardziej stabilną przyszłość dla siebie i swojej rodzinykomentuje, Agnieszka Surowiec, Brand & Comms Director Market Poland, Intrum.
Od czasu pandemii rodzice zdecydowanie lepiej niż konsumenci niebędący rodzicami radzą sobie z długoterminowym oszczędzaniem, ustalaniem celów w zakresie zarządzania budżetem, spłacaniem zaciągniętych zobowiązań, itp.
Cieszy również fakt, że rodzice poświęcają czas, aby pomóc swoim dzieciom w zrozumieniu pojęć finansowych i zasad dotyczących zarządzania finansami. Blisko 6 na 10 (56%) konsumentów w naszym kraju przyznaje, że chce pomóc swojemu dziecku/dzieciom w zrozumieniu terminów związanych z pieniędzmi i domową ekonomią. 57% europejskich konsumentów stwierdziło, że obecnie robi to częściej niż przed pandemią, a 56% odkłada pieniądze jako zabezpieczenie dla swoich dzieci.
Wiedza finansowa wymaga kontekstu
6 na 10 rodziców twierdzi, że odradza swoim dzieciom zaciąganie długów. Jednak wydaje się, że równie istotne jest, aby wyjaśniać pociechom niuanse związane z różnymi rodzajami zobowiązań i sposobami, za pomocą których możemy sięgać po dodatkowe środki. W Polsce tego samego zdania jest 58% konsumentów-rodziców.
Dług właściwie „wykorzystany”, jest ważnym narzędziem w życiu i biznesie. Korzystanie z zewnętrznego finansowania pozwala rodzinom np. wejść w posiadanie domu, a w biznesie napędza przedsiębiorczość. Ważne jest, by rodzice mieli wystarczającą świadomość finansową, by pomóc swoim dzieciom zrozumieć różnice między kupowaniem na kredyt, a popadnięciem w długi z powodu życia na kredyt i złego zarządzania finansamiAgnieszka Surowiec, Brand & Comms Director Market Poland, Intrum.