Dla konsumentów zmagających się z problemami finansowymi oszczędzanie stanowi wyzwanie
W obliczu niepewnej sytuacji gospodarczej (spowodowanej m.in. rosnącą inflacją), zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorstwa przygotowują się na trudną zimę. 31 października obchodzimy Światowy Dzień Oszczędzania – święto, które ma promować ideę bycia oszczędnym i świadomego gospodarowania pieniędzmi. Jednak w obliczu rosnących kosztów życia dla wielu konsumentów odkładanie gotówki w praktyce nie jest możliwe.
W świetle trudnej sytuacji ekonomicznej i wielu wyzwań, które stoją przed konsumentami, szczególnie ważne jest, aby posiadać odłożoną gotówkę na tzw. czarną godzinę. Jednak przy galopującej inflacji, rosnących kosztach życia, gwałtownie rosnących rachunkach za energię, a także stopach procentowych, co ma miejsce w całej Europie, to zadanie wydaje się niemożliwe do zrealizowania.
Jak wynika z raportu Intrum, European Consumer Payment Report 2021, ponad połowa europejskich konsumentów (54%) jest niezadowolona z kwoty, którą są w stanie odłożyć każdego miesiąca (w Polsce to 65%). Podobny odsetek martwi się, że nie będzie ich stać na komfortową emeryturę.
Na jak duże „ekstra” wydatki mogą pozwolić sobie konsumenci bez popadania w długi?
Z badania przeprowadzonego w tym roku wśród ponad 24 000 konsumentów w całej Europie, które zostanie opublikowane w przyszłym miesiącu, jasno wynika, że jeżeli chodzi o możliwość oszczędzania, od 2021 r. sytuacja znacznie się pogorszyła.
Konsumenci już odczuwają problemy i obawiają się o swoją przyszłość. Spodziewamy się, że nowe dane dotyczące oszczędzania w 2022 r. ukażą tę sytuację. Wielu konsumentów czuje się zestresowanych i bezbronnych, jeśli chodzi o stan ich finansówuważa Pia Bach Jensen, Global Front Office Director.
W Intrum codziennie rozmawiamy z ponad 250 000 osób w całej Europie o ich finansach, więc wiemy z pierwszej ręki, jak trudne są to dla nich kwestie. Światowy Dzień Oszczędzania w przeszłości był znany jako Światowy Dzień Oszczędności i uważamy, że w 2022 roku należy skupić się na małych oszczędnościach właśnie, które konsumenci mogą poczynić, by poprawić swoją sytuację finansową.
Wiemy z naszych badań, że pandemia Covid-19 skłoniła wielu konsumentów do przyjrzenia się własnym finansom. Powodem numer jeden, dla którego oszczędzają, są niespodziewane wydatki, które mogą przydarzyć się nam wszystkim. Od nieoczekiwanych rachunków za weterynarza, do konieczności naprawy pralki lub bardziej znaczących wydarzeń, takich jak choroba, wypadek czy utrata pracy – posiadanie poduszki finansowej jest pomocne w takich sytuacjach. Podczas gdy w lepszych czasach łatwiej jest zaplanować odłożenie większych kwot, w obecnym środowisku ekonomicznym może to być po prostu niewykonalne. Zamiast tego, zachęcamy konsumentów do wprowadzania małych zmian, które pozwolą im zaoszczędzić pieniądze i ułatwią codzienne wydatkimówi Pia Bach Jensen
Wskazówki, które mogą być pomocne:
Chociaż drobne oszczędności i planowanie budżetu mogą mieć duże znaczenie, dla wielu osób może nie być to wystarczające. Ważne jest, aby osoby zmagające się z problemami, zwracały się o pomoc do swoich wierzycieli i firm windykacyjnych, gdy tego potrzebują.
Rzetelna i sprawna firma windykacyjna zawsze współpracuje z konsumentami, aby ocenić ich sytuację finansową i ustalić przystępny plan płatności, który w praktyce oznacza, że mogą przestać martwić się swoją sytuacją finansową.
W Intrum rozumiemy, że sytuacja może się zmieniać i wspólnie z klientami naszych klientów pracujemy nad tym, aby byli w stanie wywiązywać się z ustalonego planu spłaty. Kiedy są wolni od długów, mogą budować oszczędności na jaśniejszą przyszłośćmówi Pia Bach Jensen.