Dla konsumentów z Europy rachunki dzielą się na “ważne” i “ważniejsze”
Chociaż większość Europejczyków płaci rachunki na czas, to niektórzy mają trudności z terminowym dopełnieniem tego obowiązku. Informacje zebrane przez Intrum pokazują, że konsumenci, którzy są w trudnej sytuacji finansowej, muszą decydować o tym, które rachunki są dla nich priorytetem.
Ostatnia edycja European Consumer Payment Report, raportu Intrum pokazuje, że dla konsumentów ze wszystkich grup wiekowych priorytetem jest zapłata następujących rachunków: gaz, woda oraz rachunki za elektryczność.
“Wielka trójka” rachunków, która jest płacona w pierwszej kolejności
Średnio 8 na 10 (79%) europejskich konsumentów, którzy brali udział w badaniu Intrum, w pierwszej kolejności płaci te rachunki, które są związane z codziennym utrzymaniem: rachunki za gaz, wodę i elektryczność. Ta trójka wyprzedza inne wydatki: zapłatę czynszu i raty kredytu hipotecznego, które są priorytetem odpowiednio dla 45% i 32% respondentów (dopiero potem w kolejności priorytetem jest opłacenie rachunków za zamówienia w sklepach online czy sprzedaż wysyłkową – 34%).
Nadawanie priorytetów poszczególnym rachunkom zależy od danej sytuacji. Dla konsumentów z Europy, którzy wynajmują dom czy mieszkanie, naturalne będzie płacenie w pierwszej kolejności czynszu (75%) i rachunków za gaz, wodę i elektryczność (74%). Ale te osoby, które mieszkają we własnym domu, płacą najpierw rachunki za media – gaz, woda, prąd (82%) i za Internet/Internet szerokopasmowy (59%).
W zależności od kraju, zapłata rachunków za gaz, wodę i elektryczność jest priorytetem „tylko” dla 70% konsumentów (Norwegia) albo „aż” dla 89% (Węgry). Jeżeli chodzi o przedział wiekowy, nawet 60% osób w grupie 18-21 lat, które nadal mieszkają w domu z rodzicami i być może w związku z tym ma bardziej beztroskie podejście do życia, uważa, że rachunki za wspomniane media należy opłacać priorytetowo. Odsetek konsumentów, którzy uważają w ten sposób wzrasta do 87% w grupie wiekowej 65 lat i więcej.
Pozostałe wnioski
Spłacanie niezabezpieczonych pożyczek czy kredytów zaciągniętych na karcie jest czymś, czego unika wielu konsumentów w Europie. Badanie pokazuje, że 41% osób nadaje tym „rachunkom” priorytet. Karty kredytowe są często droższe w spłacie dzięki odsetkom i to odpowiedzialne ze strony konsumentów, że poważnie podchodzą do uiszczania kolejnych rat.
Jeżeli chodzi o nadawanie priorytetu wydatkom na zdrowie, takim jak np. zapłata rachunku za dentystę, to takie podejście deklaruje 46% mieszkańców Europy. W Holandii ten odsetek wzrasta do 73%, a w Wielkiej Brytanii, gdzie działa National Health Service, spada do 31%.
Na przeciwległym końcu listy rachunków, których zapłata jest priorytetowa dla europejskich konsumentów, znalazła się opieka nad dziećmi. Tylko 20% respondentów przyznało, że pilnie opłaca takie rachunki każdego miesiąca. Konsumenci ze Słowacji wykraczają w tym względzie poza średnią (37%), szczególnie w porównaniu do Belgów i Francuzów (14%).
Firmy borykają się z opóźnionymi płatnościami
European Payment Report, raport Intrum pokazuje, że wiele firm w Europie ma problem z niepłacącymi na czas klientami i konsumentami. Ich straty związane z nieściągalnymi długami wzrosły z 1,69% do 2,31%.
Chociaż wielu konsumentów stara się opłacać rachunki na czas, to firmy sektora użyteczności publicznej cierpią z powodu opóźnionych płatności. Każdego dnia pomagamy 80 000 klientów otrzymywać zapłatę za dostarczane przez nich usługi i dobra na czas. Poprzez wgląd
w zachowania płatnicze konsumentów i profesjonalne podejście, możemy pomóc w odzyskaniu należności bez popsucia relacji z klientami.
Wiedza na temat finansów jest kluczem do „zdrowych” finansów osobistych
“Poprawa stanu wiedzy na temat finansów w całej Europie jest kluczem do tego, aby pomóc konsumentom w radzeniu sobie ze złożonością tego tematu i problemami finansowymi, których doświadczają” – mówi Mikael Ericson, Prezes i CEO Intrum.
Więcej informacji
Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak opóźnione płatności wpływają na życie konsumentów w całej Europie? Więcej danych znajdziesz w European Consumer Payment Report 2019 i na naszej stronie intrum.pl.
O raporcie |
Raport bazuje na danych zebranych od 24 004 konsumentów z 24 krajów w Europie, by zyskać́ spojrzenie na ich codzienne życie, ich wydatki oraz zdolność́ do zarządzania finansami gospodarstwa domowego każdego miesiąca. Intrum kontaktuje się z 250 000 zadłużonych konsumentów w całej Europie każdego dnia. |